تویوتا پریوس پرفروش ترین خودرو هیبرید دنیا در راه رسيدن به ایران

زمانی كه  نام تکنولوژی هیبرید را می شنويد اولین خودرویی که در ذهنتان تداعی می شود تویوتا پریوس است. تویوتا پریوس محبوب ترین و پرفروش ترین خودروی هیبرید در سراسر دنیا شناخته می شود.

خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که جهت حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می‌کنند. انواع خودروهای هیبریدی وجود دارند که از سوخت‌های متفاوتی نظیر گازهای پروپان، سی‌ان‌جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی برای تولید قدرت پیش برنده خود استفاده می‌کنند. نوع تکنولوژی‌های بکار رفته در طراحی و ساخت اینگونه سیستم‌ها با توجه به شرکت سازنده، متفاوت مي باشند. به طور کل می‌توان خودروهای هیبریدی را به عنوان خودرویی دوگانه با قدرت ترکیبی بین یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی معرفی کرد که تنها با سوخت گیری موتور بنزینی، موتور الکتریکی هم توسط انرژی حرکتی موتور شارژ شده و با حرکت هر دو با هم یا تنها موتور الکتریکی، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده محیط زیست می‌شوند.
این تکنولوژی که برای نخستين بار از سوی شركت تویوتا به تولید انبوه رسید، امروزه به علت هزینه بالای سوخت و پر رنگ شدن مسائل زیست محیطی و افزایش آلودگی هوا و خطرات حاصل از آن، بسیار مورد استقبال ساير كمپاني ها قرار گرفته است.

در اکتبر سال 1997 میلادی خودروی تویوتا پریوس به عنوان اولین خودروی هیبرید تولید انبوه در دنیا، به فروش رسید. پریوس با  اسم خود که از واژه لاتین "Prior to" به معنی "مقدم بر" گرفته شده است، در اولین نسل خود به عنوان خودرویی که نماد تکنولوژی آینده است، در ذهن مردم جا گرفت.
تویوتا برای عرضه نسل دوم پریوس، به دنبال تحکیم جایگاه خود به عنوان کمپانی دوستدار محیط زیست بود و در راستای همین هدف خودروی پریوس نه تنها باید به  بهبود عملکرد زیست محیطی خود می افزود بلکه ویژگی های دیگری همچون شتاب بهتر و عملکرد قویتر را نیز باید به لیست مشخصه های خود اضافه کرد.
تویوتا نسل دوم پریوس را در سپتامبر سال 2003 میلادی عرضه کرد و در پی آن جوایز متعددی را كسب کرد.
جوایزی مانند : جایزه طراحی زیبا در سال 2003، انتخاب خودروی سال آمریکای شمالی در سال های 2003 و 2004، و  جایزه خودروی سال اروپا در سال 2005 از جمله جوایزی بود که تویوتا پریوس در آن سالها دریافت کرد.
امروزه تویوتا پریوس در بیش از 44 کشور جهان به فروش می رسد و به کاهش انتشار گاز سمی CO2 و در نتیجه کاهش آلودگی کمک می کند و با فروش بیش از 3.500.000 دستگاه تا به حال پرفروش ترین خودروی هیبرید دنیا شناخته شده است.
باتوجه با  تمهیداتی که شرکت ایرتویا در فراهم كرده است به زودی شاهد جدید ترین مدل این خودرو با طراحی آوانگارد  و تکنولوژی منحصر به فرد در خیابان های ايران  خواهیم بود.

در تمامی بازارهای مهم جهانی، بهای بالای بنزین، کم بودن مالیات پرداختی با توجه به میزان تولید آلایندگی و دید بلندمدت دولت‌ها و جامعه باعث شده تا خودروهای هیبریدی از جایگاه خاصی برخوردار باشند. اما در ایران اوضاع دیگری حکم فرماست، بنزین ارزان عرضه می‌شود، میزان آلایندگی تولید شده در خودروهایی که مجوز واردات می‌گیرند، فاکتوری فراموش شده است و حفظ محیط زیست هم (البته در بازار خودرو) شعاری بیش نیست! اما این روند به آهستگی در حال تغییر است و نه تنها دولت تسهیلاتی را هرچند اندک برای ورود خودروهای بسیار کم مصرف در نظر گرفته بلکه زمزمه‌هایی برای اعطای امتیازهای خاص ترددی به این خودروها در شهرهای کلان به گوش می‌رسد.
موتورهای الکتریکی برای بازیابی انرژی مصرف شده خود از نیروی دورانی پیشرانه درون سوز و همچنین در جهت بهینه کردن مصرف سوخت موتور درون سوز هم از انرژی جنبشی حاصله از ترمزها و همچنین حرکت در سرازیری‌ها به نفع خود استفاده کرده و آن‌ها را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و در باتری‌ها ذخیره می‌کند.
پیشرانه تویوتا پریوس از نظر ساختار هیبریدی هم جز دسته موتورهای هیبریدی سری- موازی است پیشرانه درون سوز آن با یک قطعه مکانیکی به طور مستقیم با چرخ‌ها در ارتباط بوده و در طرف دیگر توسط به یک ژنراتور جهت شارژ مجدد باتری‌ها متصل شده است.

مشخصات فنی تویوتا پریوس

4480 میلی متر طول، 1745 میلی متر عرض و 1491 میلی متر ارتفاع، ابعادی هستند که تویوتا برای اجرای پروژه پریوس در نظر گرفته است که برای ثبات و پایداری آن و صد البته راحتی بیشتر سرنشینان فاصله دو محور با یکدیگر را 2700 میلی متر در نظر گرفته و بر روی محور‌های جلو سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون و بر روی محورهای عقب هم سیستم تعلیق استاندارد را نصب کرده است.
فرمان برقی هم جز گزینه‌هایی است که تویوتا برای هدایت بهتر خودرو و همچنین راحتی بیشتر راننده بر روی چرخ‌های جلو نصب کرده است، اما از عمده مشکلات اساسی این سیستم می‌توان به تنها برقی بودن آن اشاره داشت که در صورت قطع مدار الکترونیکی آن می‌تواند راننده را غافل گیر کرده و حادثه آفرین باشد، ولی تویوتا برای چنین شرایطی یک جعبه فرمان کوچک مکانیکی شانه‌ای را در مجموعه فرمان گنجانده تا در چنین شرایطی بتوان خودرو را با نیروی بیشتری کنترل کرد. برای مهار خودرو نیز تویوتا بر روی هر چهار چرخ پریوس هیبریدی ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز به سیستم احیای انرژی از دست رفته باتری‌ها را تعبیه کرده است که در پشت رینگ‌های 15 و 17 اینچی آلیاژی چرخ‌ها با ابعاد لاستیک 65/195 برای 15 اینچ و سایز تایر 45/215 برای 17 اینچ بر روی چرخ‌ها نصب می‌شوند.

پیشرانه تویوتا پریوس

134 اسب‌بخار قدرت با مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر طبق گفته‌های تویوتا، دقیقاً همان چیزی است که پریوس را تبدیل به پرفروش‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین خودروی هیبریدی جهان طی چندین سال کرده است. به طور کلی قوای محرکه تویوتا پریوس به صورت پلاگین هیبریدی از دو موتور بنزینی و الکتریکی تامین می‌شود که پیشرانه بنزینی متشکل از یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ آلومینیومی DOHC مجهز به سیستم زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها (VVT-I) و دریچه الکترونیکی گاز بوده که به تنهایی 98 اسب بخار قدرت در محدوده دور موتور 5200 دور بر دقیقه و حداکثر 142 نیوتن متر گشتاور در دور 4000 دور بر دقیقه تولید می‌کند که تنها به یک جعبه دنده اتوماتیک انتقال متداول CVT متصل می‌شود.
موتور الکتریکی بکار رفته در پریوس نیز از نوع آهنربای دائم 650 ولتی است که نیروی حرکتی آن توسط باتری‌های نیکل متال هیبرید 288 سلولی با توان خروجی 36 اسب بخاری تامین می‌شود که با ادغام هر دو نیرو با یکدیگر، نیروی 134 اسب بخاری و گشتاور 207 نیوتن متری بدست می‌آید و به راحتی شتاب صفر تا صد این خودروی 1380 کیلوگرمی را به 11.4 ثانیه و حداکثر سرعت آن را نیز به 180 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.
طبق ادعای تویوتا، تنها با یک بار شارژ کامل باتری‌ها می‌توان بدون استفاده از نیروی تولیدی پیشرانه بنزینی، حداکثر تا 25 کیلومتر رانندگی کرد و پس از آن با روشن کردن پیشرانه بنزینی، نیروی از دست رفته باتری‌ها و نیروی مورد نیاز برای ادامه حرکت پریوس را جبران کرد.

 

جوایز و افتخارات تویوتا پریوس
  • پریوس پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی در چند سال اخیر در سراسر جهان به شمار می‌رود، بر اساس آمار‌های جهانی
  • 80 درصد از تویوتاهای فروخته شده در 20 سال اخیر در مدل‌های مختلف از جمله مدل‌های پریوس در جاده‌ها بدون مشکلات جدی در حال تردد و خدمات رسانی هستند، ارائه شده توسط IHS AUTOMOTIVE
  • پریوس به عنوان ارزشمندترین خودروی 2014 در کلاس خود به شمار می‌رود، ارائه شده توسط اینتل چویس (IntelliChoice)
  • تویوتا پریوس بیشترین امتیاز را در تولید به دست آورده است، ارائه شده توسط اینتل چویس (IntelliChoice)
  • تویوتا پریوس نشان باکیفیت‌ترین محصول هیبریدی را از لحاظ طول عمر بدست آورده است، ارائه شده توسط HIS AUTOMOTIVE
  • کسب رتبه نخست خدمات رسانی و تعمیر و نگهداری در قبال هزینه‌های پرداختی و تعهدات شرکت، ارائه شده توسط Industy Accolade
  • با ارزش‌ترین نام تجاری، ارائه شده توسط اینتل چویس
  • بیشترین بهره‌ وری سوخت در میان خودروهای هم رده، ارائه شده توسط Industry Accolade
  • پاک‌ترین خودروی فروخته شده در ایالت متحده آمریکا از نظر آلایندگی، ارائه شده توسط صفحه منابع هوایی کالیفرنیا و EPA