مشخصات فنی خودروی شاهین سایپا

نام خودروی جدید سایپا که در سال 99 عرضه شد شاهین است. با اینکه معرفی اولیه شاهین در سال 97 صورت گرفت و قرار بود که اولین مدل‌های این خودرو در سال 98 تحویل مشتری ها داده شود، اما ارایه آن با مشکلاتی مواجه گردید. در ابتدای کار رهام نام گرفت، اما سپس به سایپا شاهین تغییر یافت.

سایپا شاهین بر روی پلتفرم SP100 طراحی شده است. از این پلتفرم در خودروهای بعدی سایپا استفاده خواهد شد و قرار است خودروهای کراس‌اوور کامپکت، هاچ‎‌بک و سدان همگی بر اساس پلتفرم SP100 ساخته شوند.

در روند تولید موتورشاهین بر خلاف تصور خریداران شاهین که انتظار موتور تنفس طبیعی BM16 برلیانس را داشتند ، طراحان سایپا با استفاده از M15-TC توربوشارژ مشتریان این خودرو را غافلگیر کرد. هدف از این جایگزینی ایجاد قدرت بیشتر برای موتور بود، اما هنوز هم با توجه به وزن شاهین نمی‌توان این موتور را برای ایجاد یک تجربه خوب از سرعت و شتاب مفید دانست.

در هر صورت قلب تپنده فعلی این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که با استفاده از 4 سیلندر خطی مستقیم و 8 عدد سوپاپ، قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور است. قدرت و گشتاور تولیدی این موتور از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.

با توجه به استفاده از موتور تیبا و ساینا در شاهین  که در حال حاضر 8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند، کارشناسان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را حدود 10 لیتر پیش‌بینی می‌کنند. این میزان مصرف با توجه به باک 47 لیتری، کمی زیاد به‌نظر می آید، علاوه بر این ‌که سازگاری موتور سایپا شاهین با بنزین یورو 5 شما را مجبور به استفاده از بنزین سوپر خواهد کرد. اولین نسخه‌های شاهین که به بازار عرضه شده است دارای جعبه‌دنده دستی است، اما قرار است نسخه‌های اتوماتیک آن با جعبه‌دنده 6 سرعته نیز امسال تولید و به بازار عرضه شود. به لطف داشتن موتور توربوشارژ حداکثر سرعتی که شاهین خواهد داشت، 190 کیلومتر بر ساعت گزارش شده‌است.

لیست آپشن‌ها و مشخصات فنی خودرو شاهین در حال حاضر شامل :

صفحه ‌نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک مطبوع، آینه‌های جانبی برقی و تاشو، چراغ‌های روشنایی روز (دی‌لایت)، تنظیم اتوماتیک میزان نور چراغ‌ها با توجه به نور محیط (اتولایت)، سانروف، دوربین و سنسور دنده‌عقب برای کمک به پارک، مه‌شکن‌های جلو و عقب برای افزایش میدان دید راننده در محیط‌های کم‌نور، امکان کنترل سیستم صوتی از طریق کلیدهای کنترلی روی فرمان و کنترل‌کننده میزان فشار باد لاستیک‌ها است.

شاهین مانند سایر محصولات این شرکت تاکنون در تست‌های ایمنی معتبر بین‌المللی حضور پیدا نکرده است، اما با توجه به این‌که شرکت سایپا قصد ارائه آن در بازارهای روسیه و اروپا را دارد، قول داده است که این خودرو اولین ماشین ایرانی باشد که در تست‌های موسسه Euro NCap شرکت می‌کند. کارشناسان سایپا دریافت 3 ستاره ایمنی برای این خودرو را دور از ذهن نمی‌دانند.

برای کمک به راننده امکاناتی نظیر هشدار تعویض دنده، کنترلر کشش و پایداری، کمک به شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری‌ها در نظر گرفته شده‌است. علاوه‌بر این سایپا شاهین قرار است با 2 کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده برای سرنشینان ردیف جلو، سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی توسط راننده، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و سیستم ترمزگیری مجهز به سیستم ضدقفل و سیستم ایمنی ساخته ‌شده و بر اساس استانداردهای اروپا با هدف حفظ ایمنی سرنشینان و کاهش خسارت‌های جانی و مالی تصادفات به بازار عرضه کند.

کروز کنترل مخصوص کسانی است که نمی‌توانند فشار پای خود بر روی پدال گاز را کنترل کنند و همیشه بیشتر از سرعت مجاز می‌رانند؛ به‌علاوه این‌که این آپشن می‌تواند در سفرهای برون‌شهری راحتی بیشتری را برای راننده فراهم کند. تنظیم این بخش می‌تواند همواره سرعت ایمن را برای شما حفظ کند. فرمان برقی این خودرو تسلط راننده بر فرمان را بیشتر کرده و با افزودن قابلیت فرمان‌پذیری خودرو، کنترل فرمان در سرعت‌های بالا، سر پیچ‌ها و جاده‌های ناهموار را برای شما راحت خواهد کرد.

بررسی شاهین از نظر ظاهری نشان می‌دهد که آن یک سروگردن از برادران خود بالاتر است، اما هنوز نتوانسته است به خودرویی قابل‌ رقابت در بازارهای جهانی برسد. جای خالی بسیاری از امکانات به‌روز در لیست امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این خودرو احساس می گردد و به‌همین‌دلیل انتظار می‌رود که سایپا در این مورد تلاش بیشتری را به‌کار گیرد. هرچند که این لیست از بسیاری از خودروهای داخلی بهتر است.

مشحصات موتور شاهین سایپا (M15 Turbo charger)

حجم موتور 1503 سی سی، حداکثر قدرت 110 اسب بخار، حداکثر گشتاور 165 نیوتن‌متر، گیربکس 5 سرعته دستی و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است.

ظرفیت باک شاهین  47 لیتر و قیمت تقریبی شاهین سایپا براساس اعلام شورای رقابت، قیمت نهایی شاهین حدود 267 میلیون تومان است. حجم صندوق عقب آن نیز براساس اعلام رسمی حجم صندوق عقب شاهین، 420 لیتر است.