بیشتربدانید درباره آخرین خبرهای مربوط به خودروهای گذر موقت

پلیس راهور ناجا  درباره خرید و فروش خودرو های گذر موقت گفت:

،از آنجایی که نقل و انتقال خودروهای گذرموقت، ممنوع است لذاخرید و فروش خودروهای گذرموقت نیز به هر روشی غیرمجاز محسوب میشود.

 

اعلام پلیس راهور ناجا در مورد اجاره خودروهای گذر موقت بدین شرح است که:

شخصی که مدارک گمرک و اسناد صادره از پلیس راهور به نامش می باشد، تنها شخصی هست  که اجازه استفاده از خودروی گذرموقت را دارد. پس رانندگی با خودروهای گذرموقت توسط  افراد دیگر حتی به صورت اجاره نیز غیر قانونی میباشد.

 

پلاک و نقل وانتقال خودرو های گذر موقت

درباره تبدیل پلاک خودرهای گذرموقت به پلاک ملی نیز تا الان هیچ قانونی در این زمینه وضع نشده و امکان دریافت پلاک ملی برای این نوع خودروها غیر ممکن است .درمورد نقل و انتقال خودروهای گذرموقت  با استناد به  ماده 50 و 78 قانون گمرکات کشور، مالکین خودروهای گذرموقت، به هیچ عنوان حق نقل و انتقال نداشته و حتی نمی‌تواند  خودرو های خود را به صورت موقت نیز به شخص دیگری ، واگذار کنند.

 

یه نکته مهم درباره تمدید پروانه خودروهای گذرموقت

تمدید پروانه عبور این نوع خودروها  اگر توسط گمرک، انجام شود باید همراه با اخذ پلاک راهنمایی و رانندگی باشد، وگرنه تمدید پروانه را نمی‌توان مجوزی برای تردد خودروهای گذر موقت دانست.

اصلی ترین نکته در مورد خودرو های گذر موقت  اونم اینکه:

 

  مهلت تردد این نوع خودرو ها جقد می باشد. با توجه به اعلام مرکز شماره‌ گذاری پلیس راهور ناجا

1- خودروی گذرموقت، از مبدا مناطق آزاد به سرزمین اصلی بیاید، حداکثر تا یکماه مجوز تردد دارد.

2-خودروی گذرموقت از مبدا کشور امارات وارد شده باشد، حداکثر تا یکماه، مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

3-خودروی گذرموقت، از مبدا کشورهای حاشیه خلیج فارس (به غیر از امارات) یا از مبدا کشور افغانستان، وارد شده باشد، حداکثر تا دوماه مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

4- خودروی گذرموقت، از مبدا سایر کشورها (بغیر از حاشیه خلیج فارس و افغانستان) وارد شده باشد، حداکثر تا سه ماه مجوز تردد دارد. ضمن اینکه بعد از این مدت، در صورت داشتن شرایط قانونی لازم، امکان تمدید مهلت تردد برای سه ماه دیگر نیز وجود دارد. بنابراین فرصت تردد شش ماهه خودروهای گذرموقت، صرفا برای این گروه است.

 

زمان تردد غیر قانونی خودروهای گذرموقت بدین شرح است که:

در صورت پایان یافتن زمان تردد خودروهای گذرموقت، این خودروها باید بلافاصله به گمرک مبدا برگردند و تمدید مهلت بگیرند یا تحویل داده شوند در غیر اینصورت، این خودرو به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و علاوه بر توقیف خودرو، مالک خودروی گذرموقت نیز به پرداخت جریمه سنگین نقدی محکوم شده و به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شود.

 

طبق اعلام پلیس راهور کیش شرایط خروج خودروهای گذر موقت از این شهر

برای فعالان اقتصادی جزیره  کیش و همچنین اهالی این شهر، امتیازی درنظر گرفته شده است تا بتوانند خودروهای منطقه آزاد کیش را (بدون درنظرگرفتن محدودیت حجم موتور) و با پلاک گذرموقت به سرزمین اصلی ببرند و در مهلت قانونی، در آنجا تردد داشته باشند.  اخذ پلاک عبورموقت برای خروج از کیش مشروط به این است که:1- رنگ خودرو، طلایی نباشد 2- خودرو از برندهای آمریکایی نباشد 3- خودرو از برندهای خاص (مانند فراری، لامبورگینی و ...) نباشد.