عملیات قیمت گذاری خودروهای تارا و شاهین با شکست مواجه شد

 مدتی است که از رونمایی تارا و شاهین توسط ایران خودرو و سایپا میگذره که هنوز این دو محصول جدید راه خود را به بازار خودرو پیدا نکرده اند.

 با بررسی صورت‌های مالی خودروسازان تا پایان اسفند در می یابیم  ایران خودرو طی سال گذشته در مجموع ۱۵۳ دستگاه خودروی تارا تولید کرده و که این تعداد ۵۴ دستگاه را فاکتور کرده‌اند ولی هنوز ردپایی از این خودرو در بازار نیست .همچنین خودروسازی سایپا نیز هزار و ۷۲۸ دستگاه شاهین را در سال ۹۹ تولید  نهایی کرده که  از این تعداد ۴۶۲ دستگاه را به خریداران تحویل داده است که از این خودرو هم در بازار خبری نیست.

از جایی  که هنوز حضور تارا و شاهین در بازار به چش نمیخورد و فعالان بازار تاکنون معامله‌ای برای این دو خودرو را در کارنامه خود ثبت نکرده اند . اولین نکته‌ای که در بررسی آگهی‌های شاهین در سایت‌های فروش آنلاین جلب توجه می‌کند عدم اعلام قیمت این خودرومی باشد.که فروشندگان در قسمت قیمت از کلمه توافقی استفاده می کنند. و این یعنی هنوز قیمت این محصول در بازار مشخص نیست. و در گفتگو با فروشندگان قیمت‌هایی را اعلام میکنند  که گاهی چند برابر قیمت کارخانه‌ای این محصول است.

نکته دیگری که با بررسی آگهی‌های منتشر شده شاهین در سایت‌های فروش آنلاین جلب توجه می‌کند پراکندگی عرضه این خودرو در شهر‌های مختلف است و در میان آگهی‌ها شهرهایی مانند صحنه در استان کرمانشاه، نیشابور در استان خراسان رضوی، خمینی شهر در استان اصفهان و بجنورد در استان خراسان شمالی دیده می‌شود.

با برنامه ریزی صورت گرفته توسط مدیران خودروساز برای تولید این دو محصول به‌نظر می‌رسد طی سال‌ پیش رو  شاهد حضور این خودروها در بازار باشیم واز جایی  که از یک طرف این دو محصول در مراحل ابتدایی تولید خود  هستند و نمی‌توان از لفظ انبوه برای تولید آنها استفاده کرد و از طرف دیگر عرضه این محصولات در قالب طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان انجام می‌شود؛ با این وجود همچنان دارندگان این خودروها دست بالا را در تعیین قیمت آنها دارند. با توجه به این شرایط بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها قیمت تاراو شاهین در بازار کشف شود.